De printingmarkt “vroeger was alles beter”
De printing markt
“Vroeger was alles beter”. Dit geldt zeker voor de leveranciers in de printing markt. De markt waarin de leverancier het voor het zeggen had en de klant dit graag accepteerde. De markt waarin een goed contact met je klant per definitie leidde naar een nieuwe order. Je kwam er altijd samen uit. Goede contacten kregen veel extra voordelen. Voor wat hoort wat. Leuke uitjes, soms zelf een reis, prachtige kerstpakketten en heerlijke flessen wijn. Iedereen blij. Toch?
Traditioneel werd apparatuur in deze markt gehuurd of geleased en de leverancier verkocht daarbij graag een afdrukvolume contract. Want buiten dit contract zijn de afdrukken immers veel duurder, dus doen! En klanten deden het.
Contractvorm in de praktijk
Helaas is het een feit dat de werkelijk gemaakte afdrukken, nooit overeen komen met de afgesproken contracten. Tijden veranderen en mensen veranderen. Afdrukvolumes veranderen ook. Bij organisatie A zal een volume contract nog prima werken, maar bij organisatie B niet.
In onze privé situatie vinden wij klantbeleving en klanttevredenheid heel normaal. Zo kunnen wij de klantenservice van Coolblue telefonisch bereiken tot midden in de nacht om te mopperen over onze gekochte producten en leveren zij 7 dagen in de week. Kunnen wij bij KLM 24/7 terecht om met een fysiek aanwezig persoon de complete vakantieplanning door te spreken en tickets te boeken. Wij hebben een mobiel abonnement met onbeperkt bellen. En een Spotify account met onbeperkt streamen. Maar op kantoor hebben wij nog steeds de multifunctionals met huur en een volume contract. Als blijkt dat je veel minder print dan je feitelijk betaald, dan is er altijd een gesprek mogelijk met de leverancier. Deze is vaak niet in staat om dit aan te passen zonder compensatie. En dit wekt irritatie op. Zowel bij de klant als aan de kant van de leverancier. Je hebt als klant immers zelf voor deze constructie getekend.
Begeleiding adviseur
Als adviseur begeleid ik klanten naar een nieuw contract. Mijn insteek is om klanten zo te ondersteunen, dat zowel klant als de gekozen leverancier een goede contract-tijd met elkaar kunnen aangaan en tegelijk een verbeterslag kunnen maken. Zonder elkaar te verwijten over de verschillen in verwachtingen en interpretaties. Of dit nu middels een aanbesteding, een RFP of een contractaanpassing gaat. Soms wenst een klant flexibiliteit en gemak, net zoals men dit gewend is in de privé situatie. Dus waarom geen maandbedrag inclusief al het gemaakte volume? Geen facturen meer die bij een klant vervolgens verdeeld moeten worden vanwege verschillende budgetcodes, geen nakijkwerk of alle tellerstanden wel kloppen. Geregeld check ik deze ontwikkelingen in de markt. Leveranciers zijn hier zeker mee bezig, maar dit proces kost tijd. Ik wil goede inschrijvers op mijn stukken en het is niet in het belang van mijn klanten dat inschrijvers zich terugtrekken omdat het “te ingewikkeld” wordt voor ze om het contract in te richten. Aan de andere kant, kan het niet zo zijn, dan deze mate van flexibiliteit in andere bedrijfstakken “heel normaal” is en dit in de printing markt nog een grote uitdaging vormt.
Gaat de tijd nog komen, dat de printingmarkt gaat verschuiven van traditioneel naar innovatief en flexibel? Wellicht. Maar het kost tijd om een bedrijfsstrategie, contracten (afstemming met de leasemaatschappijen), en systemen te veranderen om vervolgens kritisch te kijken naar de gebruikte contractvormen.
Wilt u vrijblijvend advies over uw huidige of toekomstige contract of wenst u begeleiding bij uw aanbesteding of offerteaanvraag? Neem gerust contact op.